De senaste veckorna har jag ätit lunch med två goda kontakter i den så kallade ”branschen”. Båda med god inblick i moderna molntjänster och online-baserade företagsbyggen.
Det har varit intressanta och givande luncher, där jag lärt mig mycket, både om hur dessa riskkapitalister och serieentreprenörer tänkt kring lyckade projekt. Men också satt lite ljus från ett annat håll på hur jag själv ser på företagandet.
En av de två lunchkontakterna var exempelvis övertygad om att en modern molntjänst (dvs onlinetjänst) tidigare än många tror behöver säljas och marknadsföras – inte produktutvecklas in till perfektion. Många produkter är ”good enough”, och när de är det gäller det att få uppmärksamhet, bygga en kundbas och skapa närvaro på marknaden. Produktutvecklingen behöver inte längre vara i framkant.
Det finns säkert en poäng här. Givetvis finns en tidpunkt då man måste våga testa sin tjänst på marknaden och inte dra sig för att börja sälja.
Men jag hör till dem som även efter denna lunch tror att produktutveckling är en helt central del i varje företags kärnaffär – om man inte tänker göra som piratkopierarna i Kina eller Vietnam och bara sno det andra skapat. (Detta rekommenderar jag inte till någon, by the way).
Säljarnas roll är viktig och självklart nödvändig för att kunna fortsätta att driva företaget. Men affärsutvecklingen och den ständiga resan mot något nytt och bättre är ännu viktigare. Det är nyckeln till överlevnad och utan den kommer kunderna tids nog inte att stanna.
Jag tror att många företag överskattar säljarens betydelse för att skapa en affär. De bästa säljarna du har finns hos dina befintliga – och nöjda – kunder. Det är genom att göra dem till ännu trognare fans som du bygger din allra bästa säljkår.
Jag tror att många företag överskattar produktens betydelse för att skapa en affär. Framförallt handlar nya sätt att göra saker om förtroende. Det finns hos dina gamla kunder men det här är också det som en duktig säljare etablerar hos nya kunder.
Finns förtroendet så behövs en bra idé och en vilja att göra den bättre. Saknas förtroendet måste produkten kunna bevisa sin egen förträfflighet. De flesta företag kan inte tillverka den typen av produkter (och därför behöver de säljare).
Bra poäng. Jag tror också att säljarna är viktiga. Men det är omöjligt att lyckas som säljare om man inte har en vettig produkt i botten. Och jag tror att den produkten över tid behöver bli bättre. Tempot på förändringen kanske beror på vilken bransch man befinner sig i. Men utveckling kommer man inte ifrån.