Evangelium enligt @andreassjostrom

Under året har jag fått lyssna på många spännande talare och minst lika många budskap. En hel del om webb och online, en hel del om organisation, ytterligare några om kultur och samhälle.

Men så finns det de som lyckas kombinera många av dessa perspektiv med ren och skär livskunskap, ett budskap som också handlar om hur vi ska bete oss som människor, medarbetare, professionella och yrkesverksamma.

Andreas Sjöström på Sogeti var en av våra talare på Webbdagarna i Göteborg. Han är bra på mobilt och jobbar mycket med appar, mobila tjänster och mobil utveckling.

Rubriken för hans presentation av ”It’s like playing in a rock band” – där ”rock band”-tanken handlade om att våga och orka göra sin egen grej, att fokusera på sina ”fans” och på att ständigt utvecklas.

Men hans presentation i höstas var så mycket mer än så. Utöver inspiration kring mobila tjänster var hans budskap två andra sammanflätade tankebanor, som båda bär långt utanför det mobila perspektivet, långt utanför den professionella ram som många av oss jobbar med.

De två trådarna han vävde in:

Dels: Explore passion – Improve skills – Delight the crowd

Dessutom: Inspiration – Immediacy – Intimacy

Ovanpå detta hans övergripande tema på presentationen: ”It’s like playing in a rock band”.

Jag tänkte försöka utveckla mina reflektioner kring Andreas egna punkter ovan här på bloggen. Det finns så mycket att fundera vidare på, i synnerhet kring tanketråden ”passion-skills-delight”. Men även rock band-idén kan vara värd några extra ord.

I morgon ger jag mig på temat ”Explore passion” här på bloggen. Stay tuned.

Här är för övrigt hela Andreas föredrag som det sändes hos oss på Internetworld. Det är väl värt sina 40 minuter.