Jag har alltid önskat mig en gps till bilen. Jag hade en i min hand ett tag. Den var dock trasig och jag lämnade tillbaka den med ett tillgodokvitto i handen som senare blev en hårddisk istället.
Nu inser jag vilken tur jag hade som inte skaffade en dedikerad gps. Istället har alla smarta tjänster flyttat in i min mobil och resan upp till Hassela har jag haft sällskap av Waze, som i sin tur erbjuder massor av kompisar längs vägarna.
Inte nog med att jag slipper en apparat i bilen ytterligare. Dessutom skapar det sociala med Waze ett konkret mervärde: jag får tips om var det är köer, blir påmind om att hålla hastigheten (genom påminnelser om fartkameror och poliser längs vägen) och kan hitta bra tjänster längs vägen. Dessutom får jag chansen att bidar tillbaka till övriga resenärer.
Vi vet ju redan att tjänster flyttar runt och att tydliga nischer, där man tidigare dominerat, kan raderas mer eller mindre över en natt. Fråga gps-tillverkarna. Fråga Nintendo. Fråga Nokia.
Men hur gör vi då för att undvika att vara den som tappar en till synes helt stabil plattform och marknad?
- Våga ifrågasätta dig själv, utmana dig själv och var din egen värsta konkurrent.
- Ändra hela tiden. Slå dig aldrig till ro. Sök hela tiden efter nya vägar framåt.
- Var extremt lyhörd för marknadens krav. Om den verkar tycka att något inte fungerar bra, ändra. Försök fundera ut hur du kan bidra ännu mer till att kunderna blir nöjda – ofta går det inte att fråga kunderna om sådant. Du måste erbjuda dem något de inte visste att de ville ha.
- Lyssna ännu mer på de som du ännu inte har som dina kunder. Vad efterlyser de? Hur kan du erbjuda dem något som du inte gjort tidigare?
- Var inte orolig för att misslyckas. Det sker nämligen för alla förr eller senare.