Jag tror på framsteg och på utveckling. Och jag tror att vi går mot bättre lösningar sakta men säkert. Världen kan vara full av utmaningar: vi hör mycket om dem. Men samtidigt är det så oändligt mycket som blivit bättre med åren – oavsett hur lång tid tillbaka vi tittar – att vi med gott mot kan se fram emot framtiden.
Men hur bygger vi då den framtiden?
Och inte minst för läsare av den här bloggen: hur ser politiken ut för att bygga hållbara städer, smart infrastruktur och boendemiljöer som verkligen ger bättre lösningar?
Svaren ligger redan i frågan. Genom att skapa ännu bättre lösningar.
Det kan verka helt trivialt, men ändå ägnas en hel del möda åt att försöka hindra saker och ting. Att försöka stoppa oönskade beteenden, att försvåra det vi inte gillar.
Det finns förvisso tillfällen då man måste sätta stopp och skapa gränser.
Men jag tror som grundregel att vi måste jobba på att göra saker och ting bättre, mer effektiva och ännu mer attraktiva. Inte att göra saker och ting sämre.
För att vara extremt konkret. Det kan hända att vi inte borde flyga från Bromma. Men det bästa sättet att lägga ner Bromma på är att göra alternativen ännu bättre. Om tåget till Göteborg och Malmö vore så bra, så pålitliga och så rimligt prissatta att de kunde konkurrera med flyget skulle givetvis Bromma flygplats kunna avvecklas på sikt.
Om vi önskar att fler tar kollektivtrafiken istället. för den egna bilen, så bör vi inte fokusera på att minska framkomlighet och tillgången till parkeringsplatser. Vi bör se till att bussar och tunnelbana är så bra och effektiva att det konkurrerar ut bilen.
Om vi vill att fler ska cykla till jobbet bör vi se till att cykelvägarna är fler, sopade och kanske belysta. Inte försöka förhindra alternativen.
Vi vet ju att diskussionen och planeringen för ett höghastighetståg till Göteborg och Malmö just nu är igång på många håll. Det är såklart bra, även om det tar lång tid innan tåget börjar rulla. Måste vi vänta med Bromma flygplats tills snabbtågen rusar fram med 320 km/h? Nja, innan dess kan vi säkert förbättra kvalitet och pålitlighet hos de befintliga tågen. Vi kan se till att prissättningen för dagens tåg inte är missgynnande i förhållande till andra transportslag.
Den som uppfostrat barn har säkert hört rådet att ”säga åt barnet vad det ska göra, inte vad det INTE ska göra”.
Jag tror att politik kan formas på ungefär samma sätt. Ramarna är viktiga, men vägen framåt är ännu viktigare.