Det är ingen tvekan om att Google haft svårt att hitta modellen och intresset för sin sociala plattform Google+. Och det är många som skämtar om just tomheten och det bleka intresset.
Visst kan Google+ fortfarande bli en bra och framgångsrik tjänst. Google+ är bra för dina sökresultat. Och flera, verkligt spännade tjänster, såsom Google Hangout, hänger tight ihop med Google+.
Dessutom är Google+ inte alls så illa som plattform: snyggt, lättjobbat, dynamiskt.
Men det är inte därför jag tycker om Google+. Och det är inte därför jag tycker att många av skämten om Google+ är lite sura.
Jag hör nämligen till dem som tycker att vi borde våga mer. Och att vi allt oftare borde orka tillåta oss att misslyckas.
Google kanske ännu inte har misslyckats med sin plattform. Men låt oss anta att det går lite halvdåligt, långt under marknadens förväntningar. Varför ska vi i det läget skratta åt alla detta ”misslyckande”?
I synnerhet när vi vet att det kanske inte finns något bolag som är bättre på att testa idéer, på att experimentera och på att vara öppen med sina projekt. Google kastar ur sig tjänster hela tiden, vissa helt galna, vissa fantastiska. Och de låter oss användare vara med på resan.
Vi ska skratta åt dem som gör bort sig genom att göra helt usla produkter, som försöker luras, som förstör.
Vi ska dessutom försöka lära av alla de projekt som inte fungerat som de ska. Det kan gälla teknik, marknadsföring, prissättning eller något annat.
Inte minst ska vi ha respekt för att det inte är produkterna eller tjänsterna det är fel på utan timingen. (Förvisso också något som ett bra bolag borde kunna bedöma.)
Men låt oss undvika att skratta åt de som misslyckas. Vi behöver fler som gör oväntade saker, som ger sig ut på hal is och som ibland gör saker som inte fungerar som de ska på marknaden.
Jag älskar bolag som testar, som vågar, som experimenterar. Även om de misslyckas.